Juoksemisen iloa ja hyötyjä, miten aloitaa juokseminen harrastuksena?

Miten päästä alkuun juoksemisessa?

Oma kipinäni juoksemiseen lähti liikkeelle, kun katsoin meidän koirien puuhia: ensin juostaan hanat auki tuolla pihalla niin kauan, kun virtaa riittää ja sitten tuhahdetaan tyytyväisinä unille. Sen oikein näkee, kun nuo juoksevat siitä juoksemisen ilosta ja kaukaiset muistot tulvivat omilta juoksemisajoilta.

Se tunne, kun askeleet osuvat maahan, rytmität käsillä vauhtia ja hiki virtaa: siinä tapahtuu jotain taianomaista!  Ihan perus kävelylenkiltä en tuota fiilistä saa millään.

Lenkkarit kiskasisin jalkaan ensimmäisen kerran viime perjantaina. Olihan se alku pitkästä aikaa vähän tahmeaa verrattuna alkuaikoihin, jolloin treenasin säännölllisemmin, mutta jostain se on aloitettava!

Kun pääsin pihalta ja 10min lämmittelyn jälkeen otin ne ensimmäiset askeleet: mikä vapauden tunne!


Mitä juoksemisessa sitten tapahtuu?

– Hengittäminen juoksemisen aikana on silta mielen ja kehon välillä. Kun hengittää raikasta ilmaa samalla kun sovittaa sitä rytmiä askeleisiin, tuntee olevansa elossa. Keho ja mieli tekee yhteistyötä ja tulee sellainen kokonainen olo. 

– Parhainta on se tunne, kun alla on kova stressi ja ottaa niitä juoksuaskeleita: millään muulla ei ole silloin mitään  väliä. On vaan sinä ja maasto. 

 ”Juokseminen synnyttää aivoissa nopeasti uusia hermoratoja, jotka vahvistavat tyytyväisyyden tunnetta. Viimeistään lenkin lopussa alkaa yleensä tuntua siltä, että kaikki on oikeastaan ihan okei”, juoksuvalmentaja ja psykoterapeutti Kirsi Valasti sanoo.

–  Stressihormoni kortisoli katkoo hermosolujen yhteyksiä, ja kasvattaa siten riskiä masennukseen. Juokseminen vähentää kortisolin määrää ja jei, näin lisää sitä hyvänolon fiilistä.

Itselläni oli valtava ikävä sitä tunnetta, joka tuli juoksemisen jälkeen: endorfiini täytti hyvänolon hormoneillaan mielen ja kroppa oli kaikesta rasituksesta huolimatta niin ihanan lämmin ja rento.

Juostessa syke kiihtyy, mutta lenkin jälkeen keho rentoutuu ja autonominen hermosto rauhoittuu. Luonnon keskellä juoksentelu hipoo usein meditatiivista kokemusta.

Mitä muuta hyötyä juoksemisesta on?

– Juokseminen vahvistaa hengitys- ja verenkiertoelimistöä, parantaa rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa, lujittaa luustoa, vahvistaa lihaksia ja kiihdyttää aineenvaihduntaa.

– Onnistumisen fiilis!

– Jaksaminen arjessa helpottuu, sekä huomaa sellaisen pirteyden mielessäkin.

– Tässä iässä nuo kaikki palvelevat sitä faktaa, että kroppa muuttuu ja lihakset yms heikkenevät aika radikaalisti. Eli voisin sanoa, että nuorennusjuoksua harrastetaan 💗😉

Tekniikkaa:

Juokseminen ei vaadi mitään ihmeellisiä tekniikoita, vaan muutaman perusjutun. Tietty eri asia, kun juostaan kilpaa ja pitkiä matkoja..mutta näin peruspirkko- juoksua omaksi huvikseen.

Laitan linkin tähän –> Fit- lehden juoksuoppaasta Linkin takaa löytyy ne muutamat tärkeät asennot, jotta sekä juoksemisen ilo löytyy oikean asennon kautta, että voi ehkäistä niitä vammoja. Helppoja, selkeitä ohjeita ja ei muuta kun juoksemaan!

Aina kaiksessa kannattaa aloittaa pikkuhiljaa ja armollisesti. 

Jos ottaa niitä ensiaskeleita, ei voi olettaa juoksevansa maratonia heti ja juoksun näyttävän yhtä helpolta kuin jo pidempään harrastaneilla. Tuo koskee mielestäni lajia kun lajia. 🙂


Entäs ne juoksutossut sitten?

Itse juoksin aikoinaan ihan peruslenkkareilla, kun toisaan ei mitään ammattilaismeininkiä ollut eikä näillä näppäimillä ole tulossakaan :). Eli ei se aloittaminen tarvitse mitään kalliita lenkkareita, kun pikkuhiljaa aloittelee. 

Vaan niinkuin aina, kannattaa kuunnella omaa kroppaa ja jos on terveydellisiä juttuja, niin lääkäri, fyssari tahi muu ammattilanen konsultoimaan ensin!

Nyt kuitenkin satsasin omaan makuun edullisiin, mutta toimiviin tossuihin: Puma hybrid runner intersportista, ja laitoin linkin Sprotamoreen, kun olivat loppuneet näköjään interistä. Omat maksoivat 65€, aika samat tuolla Sportassa näytti olevan. Nämä ovat enempi asfaltti- kengät!

Kyllähän näissä oli eroa niihin peruslenkkareihin, joita kävelylenkillä käytän. Askel rullaa mukavasti ja on aika kevyt.

Jossain välissä, jos jatkaa juoksemista oikein tosissaan, kannattaa harkita niitä kunnon tossuja: ei mene tositörinässä jalat kipeäksi eikä tule niitä vammoja. 

Juoksuohjelma:

Selailin pitkään netissä olevia ohjelmia, sekä eri appseja puhelimessa. Huomasin, että niitähän on maailma tulvillaan! Miten löytää se omansa sitten? 

Kysyin itseltäni, mihin tähtään ja alkutilanne:  haluan juosta joku päivä 5km ja alkutilanne on juoksijana taas ihan alusta uusiksi. 

Eli helppo ohjelma toteuttaa, sekä sellainen jolla tulee sekä niitä tuloksia että on myös sen verran armollinen ettei kiinnostus lopu. Löysin tällaisen ohjelman: Helppo juoksuohjelma from IS ja appina Endomondo on tosi hyvä!!! Itse valitsen sen, missä tähtäimessä 5km juoksemista jossain välissä 🙂

Aika usein sitä katsoo muita, että kylläpä nuo ovat reippaita ja jaksavat, en minä vaan jaksaisi…..

Nyt olen alkanut ymmärtämään muutaman asian tuon tiimoilta:

  • Minä voin!!!
  • Suurin este on ne omat ajatukset
  • Voittamalla itseni luon uutta energiaa tulevaisuuteen
  • Haastamalla itseni vapautan voimaa uusiin haasteisiin ja saan niin mielettömän voittaja- fiiliksen.

Koko, kunto tahi muukaan ei ole este tekemiselle. Kaiken a ja o on aloittaa oikein! Eli rauhassa, lisätä tehoja pikkuhiljaa ja muistaa levätä. Motivaation alkuna toimii itse tekeminen. 

Niitä syitä olla tekemättä löytyy helpommin ensin, mutta sitten kun pääsee ideaan ja fiilikseen kiinni: sitä ei malttaisi pysyä pois!

Eli jos jossain alitajunnassa tahi ihan päälimmäisena ajatuksena on: kunpa minäkin, haluaisin mutta….älä mieti vaan mene! 😍 Kokeile, anna mahdollisuus!

Ainoa, mitä siinä voi menettää on… noh… aika. Vaikkakin jo pieni lenkki on niin mieletön terveysteko itselleen, että ei oikein voi sanoa menettämisestäkään. 


You can! I can! We can!

Juostaanko yhdessä? 🙂

Ihanaa päivää kaikille!

XOXO

Like it? Share the love:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *