Elämäntapamuutos osa 4: liikunta elämäntapamuutoksen tukena

Miksi liikunta on niin tärkeää ja kuitenkin siitä puhuminen saattaa ärsyttää monia?

Liikunnasta puhuminen kuulostaa paasaukselta.

Siltä se tosiaan saattaa kuulostaa! Plaah, taas yksi yli- innokas urheilija yrittää käännyttää. Pitäköön tunkkinsa, en ainakaan ala!

Tuo on ollut myös oma reagtioni aikoinaan! Ihan totta, inhosin, kun joku tyrkytti minulle liikuntaa ja sen terveysvaikutuksia. Tottahan niistä saa lukea joka paikasta ja infoakin on! Ymmärrän sen fiiliksen, että ei jaksa lukea/kuunnella. Mutta… ei sen tarvitse olla niin!

Liikunta sanana on eräänlainen tunteidenherättäjä. Siitä tulee mieleen sportti- ihmiset ja kun ei tunne kuuluvansa joukkoon piukkine trikoineen niin avot! Kiinnostus lopahtaa jo tuohon. Eli se kuuluisa menttaalipuoli iskee!

Omat ajatuksen ovat usein niin hämmentäviä ja estäviä: en ole timmi mimmi, en voi, en omaa kalliita treenivaatteita enkä näytä niiltä mainosten hymyileviltä ihmisiltä. SO WHAT?

En minäkään, kun tuolla puserran painojen kanssa tai hikoilen naama punaisena lenkkipolulla vasta uudestaan juoksun aloittaneena. Ei mikään kaunis näky! 😀 Muuta fiilis on hyvä, ja se on se tärkein.

Kun ajatuksen tasolla jo ottaa liikunnan mukaan elämäntapamuutokseen, niin se itsessään antaa voimaa ja itsetuntoa lisää. Miten? Koska se omakuva muuttuu astetta energisemmäksi.

Ja se miten taasen näkee itsensä, on se suurin työkalu kaikkeen muutokseen ja ylläpitämiseen. Kiloista tahi mistään muusta huolimatta.

Lue tuolta lisää, mitä liikunta on tänne minulle antanut: https://kaaosvaatekaapissa.fi/2804/liikunta/

Juoksemassa
smacap_Bright

Miten liikunta sitten oikeasti tukee elämäntapamuutosta?

Monella tavalla:

  • lisää säännöllisyttä arkeen
  • pitää aineenvaihdunnan vilkkaampana
  • lisää hyvänolonhormonin tuotantoa
  • antaa voittaja- fiiliksen
  • auttaa jaksamaan arjessa
  • auttaa myös masennuksessa, monella tapaa (omalla kokemuksella sanon tämän)
  • tuo energiaa tulevaisuuteen

Kun pääsee vaikkapa tähän ikään (7pvää ja 48v;) )niin kroppa muuttuu. Aineenvaihdunta hidastuu, hormonitoiminta sekoilee, kuumia aaltoja, ketuttaa…ja siihen päälle pitäisi laihduttaa ja liikkua?

Juurikin siksi kannattaa liikkua!

Kun kropalle antaa tarpeeksi töitä, niin sillä on muutakin tekemistä kuin keskittyä edellämainittuihin negatiivisiin olomuotoihin.

Ja kun liikunnan ottaa osaksi säännöllistä toimintaa, niin se boostaa monella muullakin elämänalueella eteenpäin. Esimerkiksi elämäntaparemontin onnistumisen osalta.

Aamulenkillä

Miten pääsee alkuun liikunnassa?

Tämä riippuu siitä, miten paljon on aikaa ja miten haluaa sijoittaa siihen.

Mutta perusidea on: sekä aerobista että lihasharjoitusta tarvitaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Karkeasti: aerobinen autaa jaksamaan ja lihakset tukevat tätä. Plus ilman minkäänlaista lihastoimintaa ei ole elämää! Kun vielä miettii siihen, että miten haluaa vanhempana liikkua niin nämä ovat sijoituksia energisempään vanhuuteen, joka odottaa meitä kaikkia. Se vanheneminen siis.

Tai… jollei ennen sitä poistu, mutta yleisesti. Itse toivon, että vanhenen, kun omat vanhemmat ovat poistuneet kovin aikaisessa iässä jo.

Kotona:

Helpoiten pääsee alkuun avaamalla oven ja menemällä kävelylle. On myös halvin tapa 🙂 ja lihasjumppaa voi tehdä kotona! Ihan omalla kehonpainolla ja koska itselleen sopii. Hakusanalla ”kotijumppa ohjelma” tulee jo osumia paljon, ja siitä sitten valitsemaan se omansa.

Sen verran kannattaa katsoa, että ohjema on koko kropalle, eikä keskity pelkästään keskivartaloon…jalkalihaksia ja käsiäkin tarvitaan!

Tässä yksi ehdotus, monipuolista ja on vaihtoehtoja ja lisänä venytys. https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/terveys/haluatko_treenata_kotona_tassa_ovat_netin_parhaat_hikijumpat

Sitten on kuntosalit!

Jos haluaa satsata rahallisesti ja ajallisesti (sekä sosiaalisesti) niin kuntosalit ovat ihan oiva paikka mennä. Itse tässä iässä kurkin niitä niin, että ei ihan teinipaikka ja on myös vapaat painot. Tosin, nyt meillä on kotisali tuolla pihalla aitassa, joten ei tarvite sen pidemmälle mennä.

Mutta kun menin, niin itselleni paras aika oli yöllä 😀 Ei porukkaa, ja enempi rauhaa. Mutta olen ehken sellainen erakkoluonne enempi, nämä ovat niitä makuasioita.

Saleissa kannattaa katsoa arvosteluja, hintatasoa ja käydä paikanpäällä kurkkaamassa.

Yleensä jäsenyyteen kuuluu jokinlainen ohjelma alkuun, ja se kannattaa käydä läpi palvelun tarjoajan kanssa: kertoa omat toiveet ja mihin pyritään.

Se, miten paljon sitten viikkoon sitä liikuntaa sijoittaa, on sekin hekilökohtainen juttu. Jonkin verran tietty vaikuttaa elämäntilanne yms. Myös se, kuinka paljon kiireisessä arjessa on valmis tiristämään aikaa muualta.

Oma suositus on miniminä 1-2 lenkkiä ja 1- 2 lihasharjoitusta/vko. Kuulostaako paljolta? Tässä on se idea, että kunto nousee tasaisesti ja pysyy paremmin yllä.

Itse en ole alkuunkaan aamuihminen, en ole ikinä ollut enkä tule! Mutta kun ei ollut muuta aikaa kuin tuo ylläolevan kuvan klo 5.30 niin silloin mentiin unihiekat silmillä lenkille. Se oli sellainen oma valinta, mihin käytän aikaa ja kuinka paljon sitä haluan.

Tätähän se usein elämässä on: valintoja. Suuntaan jos toiseenkin!

Täällä kannustetaan sinua kovasti!!!!! 🙂

Itse aloitan 10.6- 19 taas uuden etapin omalla matkallani. Silloin aloitammen valmentajan kanssa..tai minä aloitan, hän ohjaa… dietin. Oma matkani tällä elämänmuutostaipaleella on tullut siihen pisteeseen, että haluan enemmän.

Ne omat halut menevät kuitenkin jo kilpailun puolelle kohta ja muutoinkin haluan haastaa itseäni enemmän. Mutta se olenkin vain minä!

Jos kiinnostaa tämä matkani, niin vinkkaa! Päivittelen sitten matkan varrelta 🙂

Julkaisen tämän sarjan viimeisen artikkelin 29.5-19: motivaatiota ja innostusta tulevaisuudelle!

Ihanaa päivää kaikille!

xoxo

Edellinen osa löytyy tuolta: https://kaaosvaatekaapissa.fi/elamantapamuutos-osa-3-ruokaa-lisaa-ruokaa/liikunta/elamantapamuutos/

Like it? Share the love:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *