Categories
Thoughts and life

Elämäntapamuutos, miten pitää yllä motivaatiota? Osa 5

Miten ylläpitää motivaatiota alun jälkeen?

elämäntapamuutos

Kun päätös on tehty ja alkuun päästy, niin miten eteenpäin?

Tämä on yksi tärkeimmistä asioista sen jälkeen, kun on ruokapuoli, sudenkuopat ja liikkunnat selvitetty. Miten jaksaa pitää sitä motivaatiota yllä niin kauan, että tehdyistä asioista tulee se uusi elämäntapa?

Tässä vaiheessa on hyvä kysyä itseltään: miksi halusin aloittaa tämän elämäntapamuutoksen? Oliko taustalla ikäänkuin pakko, esim lääkärin sanominen tai oma halu?

Oikeastaan nuo ovat eri ärsykkeitä tekemiseen, mutta yhtä tärkeitä: tähtäävät terveellisempään elämään.

Ymmärrän ihan täysin sen, että se terveellinen elämä kuulostaa jo sanana tosi tylsältä ja sellaiselta, että kaikesta pitää luopua.

Myös ympäristö asettaa ne omat paineensa ja oma mieli miettii, että johan tässä tuli tehtyä/kokeiltua.

Mutta ei elämäntapamuutos tarvitse olla tylsää!

Ei sinnepäinkään. Se tarjoaa uusia vaihtoehtoja tekemiselle ja pitkäjänteisyydellä antaa sitä hyvää oloa. Ihminen tottuu nopeasti eri olotiloihin, jopa masennukseen. Siitä paraneminen/selviäminen voi olla stressaavaa ja peloittavaa, kun masennus oli kuitenkin ”tuttu kaveri”.

Näin käy myös elämäntapamuutoksen kanssa: siitä tulee se tuttu kaveri, elämäntapa. Ei yhdessä yössä, ei viikossa mutta pikkuhiljaa.

Tämä aika on se, mihin sitä motivaatiota tarvitaan eniten!

Mitä motivaatio sitten on?

Motivaation pohjana ja perustana ovat motiivit. Mistä idea tähän lähti? Oliko se sisäinen palo vai jokin ulkopuolinen asia? Jostain se idea aina kuitenkin kumpuaa ja sillä on tarkoitus.

Jos ajatellaan elämäntapamuutosta kokonaisuutena, niin ennen alkuun pääsyä kaikki tähän uuteen tekemiseen tähtäävät ajatukset ja toiminnat ovat nimenomaan muutosta. Ja muutokset aiheuttavat omia fiiliksiään: en halua, uskallanko? Jaksanko? Olisiko helpompaa jatkaa näin kuin ennenkin.

Terveysverkon sivuilla oli tosi hyvin kirjoitettu tästä, ja miten se mieli sekä taistelee vastaan että etenee kohti muutosta. https://www.terveysverkko.fi/tietopankki/terveysliikunta/motivaatio/

  • esiharkintavaihe: muutostarvetta ei esim. haluta myöntää ja suhtautuminen on negatiivista
  • harkintavaihe: myöntäminen, että jotain pitää tehdä
  • suunnitteluvaihe: ollaan valmiita toimimaan lähiviikkojen aikana
  • toimintavaihe: aletaan tekemään, ja puheesta ja suunnittelusta toiminnan ja tekojen tasolle. Aletaan saada positiivisia ja negatiivisia kokemuksia muutoksesta ja mallin mukaan riski taantumaan kasvaa.
  • ylläpitovaihe: ymmärrys kuuriluontoisten muutosyritysten kestämättömyydestä lisääntyy. 
  • repsahtaminen: on oleellinen osa muutosvaihemallia. Repsahtaminen voi tapahtua väliaikaisesti tai pysyvästi. Repsahdus voi tapahtua missä tahansa muutosvaihemallin vaiheessa. Repsahdus on normaali osa prosessia ja kehittymistä, eikä sitä pidä tulkita epäonnistumiseksi. Repsahdukset tulee nähdä oppimiskokemuksina, jotka vievät muutosprosessia eteenpäin.

*Lähde ja suorat lainaukset terveysverkko

Eli on aivan normaalia olla sitä mieltä, että tämähän on aivan hanurista. Sitten olla taas fiiliksissä, että jes, onnistuin! Käydä rauhassa läpi tuo henkinen prosessi, joka on oikeasti sekä haastava, väsyttävä ja sellainen, missä helposti pettyy itseensä. ”En sitten pystynytkään tähän, pitihän se arvata. ”

Kerron pienen salaisuuden: itselläni oli juuri tuo repsahdus- vaihe. Kävin montaa asiaa läpi ja yksi niistä oli ihan akuutti terveysjuttu, joka nyt on tarkkailun alla. En osannut oikein reagoida siihen ja sitten reagoin: antaa palaa kun on alamäki! Tätä kesti kuukauden, ja sitten se muuttui siihen, että mitähän mä olen tekemässä itselleni juuri nyt?

Mitään peruuttamatonta ei tapahdu, eikä tapahtunut, joten ei muuta kun jatketaan ja vähän uusin suunnitelmin.

Olin toki tosi pettynyt itseeni, mutta onneksi valmentajani sai taas lisättyä sitä fiilistä, että ei muuta kun takaisin raiteille ja napataan kilot pois mitä tässä romahduksessa tuli. Koska itse haluan! Ehken se hetki, kun asiolle ei voi mitään on silloin kun kasvetaan sitä kuuluisaa horsmaa. 🙂

Motivaation ylläpitämien

Ihan ensin itseltään kysyminen: mikä on minulle tärkeää? Ja miksi?

Listaan tähän niitä työkaluja, joita olen täällä päässä todennut toimivaksi:

  • henkinen tuki. Oma mies, valmentaja ja ystävä.
  • oma halu muuttaa elintapojaan
  • aktiivisuusranneke/sykemittari- näyttää realistisesti sen, että tekemiseni oli kannattavaa ja oikeasti tuli tulostakin!
  • huonona päivänä vain kertakaikkiaan meneminen. Aloittaminen. Sen jälkeen on taas hyvä fiili!
  • mutta jos on oikein piip- päivä, sitten antaa olla. Ei oikeasti aina voi jaksaa! Ihan ehdoton ei kannata olla, sillä nopeasti taas pettyy itseensä ja jättää koko touhun siihen.
  • säännöllisyys ruokailussa että liikunnassa. Eli siis pyrin säännölliseen tekemiseen kuitenkin, jotta tekemisestä tulee tapa. Osa päivän rutiineja ja se taas helpottaa eteenpäin mentäessä.
  • olla armollinen!! Antaa itselleen myös armoa ja omalla kohdalla sen tajuaminen, että vaikka tässä mennään uusilla menetelmillä, ei sen vanhan elämän tarvitse hävitä.
  • Tasapaino ja se, että on kuitenkin ihan normia elämää oli sellainen helpotus. Yritin liikaa liian nopeasti, ja muuttaa kaikki.
  • Valmis suunnitelma. Joko itsensä tekemä tahi sitten ammattilaisen. Helpottaa, kun ei tarvitse aina miettiä notta mitähän sitä tänään kokkaisi? Kun on ne ruoka- aineet ja määrät tiedossa, niin ei ahdista keittiökään enää.
  • tulosten näkeminen, pikkuhiljaa.
  • kirjaaminen. Siis tuo on oikeasti hyvä! Kun kirjaa ylös vaikkapa askeleet, treenit, fiilikset….näkee pienenkin kehityksen. Sen suuremman näkee vasta ajan kanssa, nämä pienet ovat niitä motivaatioita eteenpäin.
  • eikä ole joko tai. Siellä välissä on luovaa tilaa ja armoa. Jollei joka kerta jaksa vetästä treenejä niin mitä sitten? Seuraavat sitten, ja taas suunta on eteenpäin. Kuitenkin.

Tuloksia tulee hitaasti mutta varmasti!

Kun antaa mahdollisuuden itselleen. Juttelu aika ajoin itsensä kanssa on hyvä tapa pitää asiat hyvässä mittakaavassa.

Elämäntapamuutos on psyykkisesti vaikeampi kun moni luuleekaan. Mutta: you can! <3

Ja olen täällä kannustamassa! 🙂 Ihan aikuisten oikeasti! Jos siltä tuntuu, laita viestiä ja vaihdetaan ajatuksia.

Tämä oli tämän elämäntapamuutoksen viimeinen osa. Kirjoitan toki muutoinkin liikunnasta, psyykkeesta yms, mutten tällaisena sarjana.

Jos kiinnostaa enempi, niin aloita kohdasta 1: https://kaaosvaatekaapissa.fi/tavoitteena-elamantapamuutos-haasteet-ja-sudenkuopat-osa1/liikunta/

Ihan mielettömän hyvää päivää kaikille!

XOXO

Like it? Share the love:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *