Welcome

Diettipäiväkirjat, vko 1, ajatuksia tulevasta sekä treeneistä

Dietin alku <3

Kun ihminen on innoissaan dietistä 😀

Tänään se alkaa, oma diettini! Ja juu, olen oikeasti innoissani siitä 😀 Itsehän tuota siis halusin. Haastaa itseäni ja yrittää päästä astetta kovemmalle tasolle.

Valmentajan kanssa päädyimme täten siihen, että -10kg tiristetään ja kiristetään kroppaa.

Miksi sitten olen niin innoissani tästä projektista?

Tähän on muutama syy:

  • Jos sanotaan, että liian vanha… 😉
  • Jos sanotaan, että unohda, mitä järkeä…. 😉
  • Itse haluan haastaa itseni
  • Saada omaa aikaa
  • Päästää irti kontrollifriikkeydestä
  • Haluan olla se paras versio itsestäni ja voida hyvin
  • Rakastan treenaamista vapailla painoilla
  • Ja tietty haluaisin näyttää vielä vaikkapa -” ihan ok”

Samalla tämä on sellainen menttaali- matka omaan itseeni, kun järkkäilen pääkoppaa taasen sille tasolle, jolla olin pari vuotta sitten. Motivaationi tuolloin asteen kovempi ja intohimo tekemiseen näkyi selvemmin.

Tässä välissä on tapahtunut niin paljon, että huh! Elämäksi sitä kutsutaan, ja välillä se antaa sitten kovemmalla kädellä kyytiä. Ehken tässä se tärkein itselleni on: I´ll be back!

Haastavaa tulee olemaan ajankäytöllisesti sekä hermollisesti, sillä meillä on tällä hetkellä 8kpl koiria, joista 5kpl 6vkoa pian, 1kpl 9kk, 1kpl 1.8v ja vanhin 9v. Eli aktiivisessa iässä että roduiltaan aktiivisia ja vaativia myös.

Huh heijjaa, ja sitten mennään!

Ajankäyttö treenaamisessa

Asia, minkä olen tehnyt jo pitkään, nyt vaan tarkennan sitä: ajankäyttö ja sen suunnittelu. Aina löytyy aikaa, kun halua on…ainakin melkein. Mutta itse suunnittelen päivän näin:

  • klo 5 herätys (pennut kääk)
  • Klo 6 nettiä hetki ja pikasiivous
  • klo 9 puuro
  • Pentuja pentuja ja muita koiria
  • Mahdollisesti välipalaa…
  • Juoksevat asiat ja elämää
  • klo 14 ruoka
  • pentuja ja koiria
  • klo 16-17 treenit/lenkki
  • klo 18 ruoka 2
  • elämää
  • about 20 iltapala
  • about 21 suihkuun
  • about 22 viimeistään unille

Tämä aikataulu on siinä mielessä aivan päinvastainen kun normisti, sillä en ole missään nimessä aamuihminen! Mutta nuo koirulipennut ovat, joten ainakin nyt olen siis minäkin 😀

Mutta moni ajankäytöllinen asia selviää rytmittämällä päivää ja kertakaikkiaan tekemällä tilaa treeneille.

Kun elin ”iltavuoroa”, eli heräilin myöhempää ja menin sitten nukkumaankin myöhemmin, tein treenit useasti vasta klo 22 ja siitä eteenpäin.

Aikatauluttamisesta on myös muutakin hyötyä itselleni: näin tulee sekä otettua itseään niskasta ja vain mentyä sinne treenaamaan että otettua väkisin sitä omaa aikaa.

Viime aikoina täältä on paljastunut sellainen kontrollifriikki ja ajatus, että jos en ole kokoajan ajan hermoilla että tekemässä kotona jotain: kaikki kaatuu. Siinä tunnissa, jonka käytän treenaamiseen. Huh, eihän ne kaadu, mutta jotenkin sitä vaan on muovannut sellaisen ylisuorittajan itsestään! Ja lopputulos on sama kuin puurolla joka palaa pohjaan: ei nätti eikä hyvä.

Mitä oma diettini pitää sisällään ja paljonko ruokaa päivään mahtuu?

AH, paras osuus: ruoka :D. Vaan kuten olen tuolla aiemmin kirjoitellut ruoan tärkeydestä niin en poikkea itse tästä ollenkaan. Eli syön hyvin, järkevästi ja terveellisesti…normaalisti oikeastaan. Päivään mahtuu silti 2000kcal!

Mikä muuttuu jonkin verran, on treenit. Oikeastaan niiden syklitys ja painopiste. Aiemmin se on ollut isommissa painoissa, nyt siirrytään toistomääriin. Eli suurin muutos tulee siis liikunnan saralla.

On ihan mielettömän hienoa, että jo liikunnalla sekä ihan pienellä ruokavalion muutoksella saa enempi aikaiseksi kun sillä, että kituu ja kieltää kaikki.

Voimailu odottelee siis sen aikaa, että paino saadaan omaan uomaansa, siihen, mihin halutaankin ja sitten taas lähdetään voimailemaan tosissaan.

Tässäkin on sellainen hyvä järki pitää. Joko dietillä tai sitten voimailua. Jos yrittää liian montaa asiaa yhtäaikaa, niin ei siitä hyvää tule sitten millään! Maltti on valttia! Nimimerkillä: maailman malttamaton, malttaa silti.

Tavoitteena on siltikin vielä ne voimannostokisat, mutta eri painoluokassa 🙂

Nämä ovat juuri niitä ”ärsyttäviä” asioita, jotka eivät tapahdu hetkessä ja niiden eteen pitää tehdä töitä.

Treeniaikataulu /vko

Se on kaikessa kauneudessaan simppeli: 4 krtaa/vko sali ja 2-4 aerobinen.

Tadaa! Helppoa! 🙂

Itse jaan sen kutakuinkin näin:

  • MA salitreeni(+lenkki)
  • TI lenkki
  • KE sali
  • TO lenkki
  • PE sali
  • LA Sali+ (lenkki)
  • SU lepoa

Ja kun näin paljon on treeniä viikolle, niin muistaakseni lepoviikko ja sen eri variaatiot tulevat vkon 6 kohdalla. Lepo on äärimmäisen tärkeää!!!!!

Tämän toki tiesin ja niin moni muukin tietää, mutta vasta kropan hajotessa pikkaisen myönsin myös itselleni että lisää lepoa mars, kun siltä tuntuu 🙂

Entäs se tavoitekoko?

En puhu painosta, sillä ok, arka aihe ja kun se ei sinänsä määritä ketään. Se antaa osviittaa ja omaan painooni lukeutuu myös sitä lihasta. Valmentaja onneksi tietää lähtökohdan, eikä anna mennä liian pienille luvuille tahi lookille.

Tavoitekoko on kutakuinkin siinä, missä olin vuonna – 94. Joku voi sanoa, että mitä sellaisiin haikailee, nuoruuteen ja sen vaatekokoihin? Miksi ei? Mitä tässä iässä on niin ihmeellistä, että ei voisi toteuttaa ja unelmoida! Pah, sanon minä.

Seuraava kuva on siis otettu vuonna -94 kun tein mallin töitä, tanssin myös työkseni ja olin VIP stadin mestoissa… oih aikoja, menee muisteloiden puolelle 😀 Vaan kuvan on ottanut suht tunnettu kuvaaja, joka vasta harjoitteli tuolloin, Andreas Janett.

Sain siis kunnian olla mukana hänkin matkallaan 🙂 Muistoksi jäi nämä musta- valkokuvat josta tykkään kovastikin.

Hauskaa siis oli, ilmeestä päätellen!

Mutta juu, tähän kokoon siis takaisin ja kera lihasten. Mahdotonta? Mikään ei ole!

Tällainen kesä- syksyprokkis alkoi siis täällä. Tervetuloa mukaan seuraamaan tätä matkaa, ja jos haluat niin hyppää toki mukaan kyytiin!

Onko siellä jotain prokkiksia menossa vai rennolla otteella kesään?

Ihanaa päivää kaikille!

xoxo

Like it? Share the love:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *