Mitä liikunnasta saa ja miksi sitä kannattaa jatkaa säännöllisesti? Oma tarinani kokonaisuudessaan.

Keski- ikäLiikunta

Moikka sinne taasen! Mitä Sinulle kuuluu? Minä täällä olen puntaroinut ja miettinyt kovasti, että miten toisin tämän aiheen mahdollisimman lempeästi tänne. Itsekkään en tykkää, jos jotain tyrkytetään ja vähän väkisin tuputetaan.

Ajattelin, että jospa sitten kerron vaikka omista kokemuksistani sekä mitä olen itse saanut aloittamalla liikkumisen aktiivisemmin.

Aloin ajattelemaan tarkemmin asiaa itseasiassa eilen, kun toteutin puhelimessani olevan apin https://www.endomondo.com/ juoksusuunnitelmaan alottelijoille.

Tuo appi on muuten ilmainen, saa toki premium- versionakin mutta alkuun pääsee ilmaiseksi! Kerron tästä ja muutamasta muusta teknillisestä vinkistä vähän myöhemmin!

Olen ollut nyt jonkin aikaa ikäänkuin tauolla salitreeneistä, odottelen lääkärin ajan saapumista 7.5 ja jatkoinfoa. Jotenkin tuntui, että johan tässä on hanurillaan istuttu pari- kolme viikkoa ja kunto rapistunut aivan täysin. Pieniä lenkkejä juu, mutta ei mitään ihmeempää.

Miten liikunta tuli elämääni ja koska?

Taustalla on 4.5v säännöllistä liikuntaa valmentajan kanssa ja ennen sitä ei mitään. Ei kertakaikkiaan muuta kun sohvalla notkumista ja väsyneenä olemista! Eli tuo 4.5v on se, mihin peilaan oman olon kohentumista että fiiliksiä. Se, mitä on tapahtunut on siis tuossa ajassa.

Toki nuorena tuli paljonkin liikuttua, mutta viimeisenä 10v, ei.

Olin tosiaan valehtelematta tuolloin runsaasti ylipainoinen, masentunut olemuskestani sekä luovuttanut. Ajattelin, että en ikinä, siis ikinä, tule olemaan sellainen ihminen joka juoksee taas ja on energinen, vahva ja omaa itseluottamusta.

Häpesin omaa itseäni sekä olemustani, tyhmää, mutta näin tein. Heitin ronskia huumoria itsestäni ja itkin sitten illalla. Kuitenkin halusin muutosta, mutten tiennyt mitä tehdä.

Netti on niin täynnä ruokavalioita, liikuntaohjeita ja vinkkejä, pahimmillaan nämä runsaudensarven tuotokset sitten klikkasivat toisensa: tämä on parempi kuin tuo, älä ikinä tee näin tai syö tuota! Notta mitähän tässä sitten voi tehdä?

Otin yhteyttä, oikeastaan ihan extempore- tyylillä ja ajatuksella, että eihän tuo nyt minua ota valmennukseena, nykyiseen valmentajaani Markku Tikkaan.

Tuossa muuten hänen bloginsa, jossa roppakaupalla infoa terveydestä sekä treeneistä–> http://www.protrainer.fi/blogi/

Miksi ajattelin, ettei hän ota minua valmennettavakseen? Noh, kun olen tällainen 95kg väsynyt vanha nainen, ja hän valmentaa fitness yms ammattilaisia… Mutta otti hän. TG. Pääsin alkuun ja joku ulkopuolinen sanoi, että kaikki on mahdollista.

Oma mies toki, mutta sitä ajatteli että hän on puolueellinen. Mutta kun joku ulkopuolinen sanoi, että tekemällä siitä selviää niin se jo itsessään nosti spirittiä- en ole toivoton!

Tästä seurasi tiukka kysely terveydentilasta sekä ruokatottumuksista. Eli ei ollut mikään sellainen, että ota tästä yleisuunnitelma ja en edes kysy taustoja. Ne taustat käytiin läpi ja sen pohjalta suunniteltiin…tai siis hän suunniteli ruokavalion ja treeniohjelman. Itselleni jäi helppo osuus: toteuta ja tee niinkuin ohjeissa sanotaan. Joka viikon päätteeksi laitoin raportin sekä painosta että treeneistä.

Näin tein jonkin aikaa ja aloin huomata muutoksia itsessäni: fiilis oli positiivisempi, olo energisempi ja itseluottamusta tuli pikkuhiljaa.

Omaan makuun pitkällä aikajänteellä tekeminen ja vaikkapa laihduttaminen on ehdottomasti paras terveyden sekä tulosten pysyvyyden kannalta. Ja monen kannalta se vaikein: odottavan aika on pitkä. Tapahtuuko tässä nyt mitään, niin hiljaa mennään eteenpäin kun toinen dietti/ohjelma lupasi -10kg/vkossa tai huippukunnon kahdessa.

Mutta tästä liikkunnasta tuli elämäntapa. Se, että menin ja tein 7-9krtaa/vko treenit ja lenkin oli kropalle sellainen oma aika: oma rauha ja ennenkaikkea itsensä voittamista. Vaikka oli väsy, ilma kelju niin tehtiin. Ja kappas: -20kg ja lihasta tilalle!

Nyt ymmärrän, että laihtuminen oli sivutuote liikunnallisessa elämäntavassa. Hyöty oli vieläkin isompi.

En ole kunnolla juossut sitten nuoruusvuosieni. Siis oikein kunnolla. Lenkkeillyt olen paljonkin, kävellyt vaikka ja kuinka paljon. Mutta juossut? En edes muista.

Juoksun iloa

Olen viikossa 1 tuossa juoksuohjelmassa josta alussa mainitsin, kun kaikesta halustani huolimatta edellinen alku ja suunnitelma meni vähän metsään terveydentilan takia, mutta nyt on moodina: periksi ei anneta, joten uusi alku ja uusi ohjelma.

Lauantaina oli vielä aika lämmin päivä, ja täälläkin paistoi aurinko kirkkaalta taivaalta, joten ajattelin: miten jaksan tuolla mennä? Huh! Ja ei muuta kun rohkeasti askelta toisen eteen.

Mikä yllätti täysin 30min jälkeen oli se, että juu, kyllähän se tuntui jaloissa vähän ja pieni hengästyminenkin oli..mutta en hikoillut. Siis en valunut hikeä niinkuin usein näkee kuvissa, kun joku on juuri lenkiltä tullut. Itseasiassa olo oli ihan energinen ja ei palautuminenkaan kestänyt oikeastaan kuin pari minuuttia. Ja kyllä, juoksin tosissani ja ihan kunnon vauhtia että askelia!

Eli siis koko tämä historia, jota olen nyt toistanut muutaman vuoden niin on tehnyt sen, että kuntoni on noussut kohisten..kuitenkin. Vaikka luulin, että en tosiaan jaksa mitään niin se suurin hedelmä on: jaksan!

Tuona hetkenä tajusin sen faktan: olen kuitenkin hyvässä kunnossa! Kaiken jälkeen, ja kaiksesta huolimatta.

Pähkinänkuoressa lueteltuna liikunnan positiiviset hyödyt:

Säännöllinen liikunta:

  • vähentää kehon ylimääräisen rasvan määrää
  • alentaa kohonnutta verenpainetta ja vaikuttaa myönteisesti veren rasvoihin ja hyytymisominaisuuksiin
  • vahvistaa luita ja lihaksia
  • parantaa ryhtiä ja kuntoa
  • vähentää ummetusta
  • kohentaa mielialaa ja rentouttaa
  • parantaa kehontuntemusta
  • antaa voimia arkeen
  • tuo paremman unen
  • lisää fyysistä ja psyykkistä jaksamista
  • hidastaa toimintakyvyn heikkenemistä
  • parantaa lievän ja kohtalaisen masennuksen ja ahdistuneisuuden oireita.

Lähde: Sydän.fi

Mitä se on antanut sitten ihan omakohtaisesti, jokapäiväseen elämään?
  • Henkistä jaksamista
  • Kuntoa
  • Hyvää oloa
  • Parempaa unta
  • Iholle kimmoisuutta aineenvaihdunnan vilkastuttua
  • Itseluottamusta
  • Itsensä voittamisen riemua
  • Pitkäjänteisyyttä

Eli tämä kirjoitus, ja mitä ajan tällä takaa on: sinäkin voit! 

Muutokset, varsinkin elämäntapasellaiset, ovat aina vaiketa aloittaa. 

Mutta haluan olla kannustamassa täällä sekä liikunnan suhteen että jos vaan kykenen niin auttaa vapautumaan ajattelutavasta: en voi. Mitäs jos voitkin? <3

Oli kyse sitten työstä, liikunnasta, parisuhteesta, suhteesta itseensä..aina muutos aiheuttaa omanlaisensa reagtion ja ensimmäiset askeleet ovat pelottavia. 🙂

Tällä fiiliksellä on hyvä aloitella uusi viikko, josta voi tulla aika jännäkin täälläpäin. Meille on tulossa koira-vauveleita ja laskettu aika on kutakuinkin ensiviikon lopulla 

Mahtavaa uuden viikon alkua kaikille!

xoxo

Like it? Share the love:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *